Cerita Nabi Luth Dalam Agama Islam Singkat

Cerita Nabi Luth Dalam Agama Islam Singkat

Adik-adik, salam ditujukan kepada Nabi Lut juga anak saudara kepada Abraham, saw. Beliau telah dihantar oleh Allah untuk menyampaikan kebenaran kepada kaumnya dengan Sodom. Nabi Lut apabila kehidupan yang berdosa. Apa yang sebenarnya dikutuk dan menjijikkan. Mereka melanggar sifat moral manusia. Walaupun manusia sebelum mereka tidak pernah bertindak seperti yang mereka lakukan. Penduduk Sodom, suka kebanyakan hubungan seks yang sama. Lelaki sesama lelaki, wanita, wanita. Dia melanggar sifat manusia dan Tuhan membenci dan mengutuk perbuatan itu.

Allah telah menjadikan semua manusia secara berpasangan, tetapi tidak dalam bentuk barangan. Manusia itu dijadikan oleh Allah untuk hidup dalam sebuah keluarga dengan beberapa lelaki dan wanita. Tuhan mahu manusia untuk mempunyai kanak-kanak, kerana ia termasuk mandat.

Penduduk Sodom mencabar ajaran nabi. Lut agama nabi Allah mustafalan Alaihissalam tidak terus membuat semakin jauh dari kebenaran. Mereka mendapati kepuasan hawa nafsu mereka, walaupun dengan kekerasan. Rampasan dan kecurian menjadi perkara biasa bagi kaum Nabi Lut Alaihissalam nabi. Bukan sahaja barang, harta benda, walaupun lelaki dan wanita muda harta rampasan, dan semua orang berperang antara satu sama lain. Anak-anak muda berjuang untuk mereka, manakala wanita berjuang isteri mereka. Apa yang sebenarnya hina.


Nabi LuthAlaihissalam've telah cuba untuk meningkatkan kesedaran tentang keadaan Sodom. Tetapi terdapat banyak yang beriman kepada ajaran dihantar. Nabi Lot teringat bahawa Allah menimpa jika mereka tidak bertobat.

Padahal orang-orang Sodom berkata negeri itu tidak mahu melihat dan mendengar segala-galanya yang Lut telah dihantar. Mereka kemudian memandu Nabi Lot dan para pengikutnya. Walaupun mereka telah dicabar untuk menunggu murka yang akan datang Allah. Luth Nabi saw dan berdoa kepada Tuhan untuk bantuan dan menyelamatkan dia dan pengikut-pengikutnya daripada orang koruptor beliau.

Kemudian Allah mengutus tiga malaikat kepada Nabi Lut. Mereka berpura-pura menjadi muda dan kuat. Nabi Lut Alaihissalam menjadi tidak selesa dengan kehadiran tiga orang yang tidak tahu. Memberi jaminan kepada rakyat Negeri Sodom find dan membawa kepada belia. Nabi Lut kebimbangan Alaihissalam berlaku. Memaksa orang untuk mengemukakan Nabi Lut gagah muda. Nabi Lot tidak dapat menahan. Keadaan itu dipasrahkannya unik Allah.

Lot nabi berdiam diri apabila 3 belia memberitahu mereka mereka adalah utusan-utusan Allah. Selepas itu, para malaikat menyampaikan perintah Allah kepada Nabi Lut. Dia dan pengikut-pengikutnya, kecuali isterinya, memintanya untuk meninggalkan tanah Sodom sebelum subuh. Kerana isterinya telah meninggalkan kereta bertindak seperti penduduk Sodom Negeri.

Allah jatuh pada Sodom dan orang yang tidak mahu percaya. The angin yang membawa hujan batu menghujani tempat terbakar. Seluruh dunia terkutuk yang tidak terselamat, musnah Negeri Sodom. Selain menjadi hujan batu, gempa bumi kuat menggegarkan tempat untuk mendarat sebaliknya. Azab Allah itu berkuasa atas sebahagian daripada mereka tidak lagi percaya dan taat kepada Allah. Penduduk Sodom menyatakan ini adalah satu contoh yang tidak baik dalam kehidupan manusia.

Kisah Nabi Lut Alaihissalam hikmat
Perbuatan Negeri Sodom adalah satu perbuatan yang sangat keji.
Berpasangan sifat kehidupan manusia dan mempunyai anak, seperti Adam dan Hawa.
isteri Lut Nabi Alaihissalam termasuk contoh isteri yang tidak taat kepada hukum Allah dan nabi-nabi-Nya, seperti isteri Nabi Nuh juga Alaihissalam Maka kecelakaanlah bagi akhir kedua-duanya.
Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular