Cerita Nabi Ibrahim AS Lengkap

Cerita Nabi Ibrahim AS Lengkap

Tersebutlah Nimrod, penguasa kerajaan Babilon mempunyai firasat dalam mimpi bahawa lelaki akan membuat ia sukar. Kemudian, kanak-kanak akan menjejaskan kerajaannya. Nimrod segera menurunkan makhluk untuk membunuh setiap lelaki.

Kanak-kanak berkenaan sebenarnya Abraham, saw. Allah Penolong SWT kemudian simpan ibu kepada Nabi Ibrahim saw. Apabila kehamilan tidak kelihatan tanda-tanda kehamilan. Sehingga ibu yang melahirkan dan dibesarkan Alaihssalam Abraham dan Nimrod selamat dari jenayah.

Seluruh kerajaan Babylon pada masa itu, ramai orang yang menyembah patung-patung sebagai tuhan-tuhan. Malah, bapa Abraham, saw adalah seseorang yang membuat patung-patung. Kehidupan Empayar Babylon sangat sesat dan sesat. Mereka membina sebuah tempat untuk meletakkan patung-patung dari tuhan-tuhan mereka. Ini termasuk patung yang paling besar milik Nimrod.

Abraham sudah lama tertanya-tanya mengapa patung mereka beriman dan beribadah. Adakah Tuhan boleh direka sebagai arca berbentuk, dan patung kerana ia boleh mempunyai keupayaan untuk menjadi Allah? Bagi beliau, semua yang tidak masuk akal. Abraham Alaihissalam sedar mesti ada Tuhan yang berhak disembah melainkan dia tidak tahu apa yang ada.


Abraham, saw akhirnya melakukan pencarian. Tuhan yang disembah pasti sesuatu yang istimewa dan mempunyai keupayaan yang tidak dapat ditandingi. Maka Allah menunjukkan tanda-tanda kebesaran-Nya. Ia penuh dengan bintang, bulan, dan matahari kepada beliau. Tetapi akhirnya mula memahami Alaihissalam Abraham, Allah bukan Allah dalam bentuk objek naik dan set. Allah adalah Tuhan yang berhak disembah yang mengeluarkan dan tenggelam. Allah kemudiannya memberi arahan kepada Abraham bahawa Allah adalah tuhan yang telah dia cari.

Sejak itu Abraham percaya kiranya damai Allah kepadanya berkata Worlds Seru. Tuhan kemudian menghantar beliau untuk mengajar agama yang betul adalah agama yang benar, dan akan disampaikan kepada umatnya.

Abraham, saw orang bakhil datang ke Babylonia tetapi pertama dia mendapati bahawa bapanya masih pembuat anak patung. Tetapi ayahnya tidak mahu mengikuti agama yang membawa. Dia juga memandu Abraham saw. Ketika Ibrahim menyampaikan mesej beliau kepada kaumnya, ramai daripada mereka berhujah dan menafikannya. Abraham mengulangi, sebenarnya Tuhan harus disembah adalah Allah yang menciptakan langit dan bumi. Abraham, saw dapat membuktikan dakwaannya itu.

Sekali apabila Abraham pergi ke bangunan di mana mereka menyembah berhala. Semua patung musnah di atas tanah dan tidak utuh kecuali sebuah patung besar Raja Nimrod. Nimrod dan pengikutnya marah dan mengutuk tindakan. Mereka menyangka bahawa pelakunya mesti Abraham.

Abraham, saw dan ditangkap dan didakwa. Nimrod dan pengikutnya cuba untuk membuktikan bahawa Abraham adalah pelaku pemusnahan patung-patung yang mereka sembah. Abraham, saw menunjukkan bahawa patung terbesar tingkah laku. Beliau kemudian mengarahkan kaumnya untuk meminta patung besar yang masih utuh. Mereka runimas berkata bahawa ia tidak mungkin kerana ia tidak boleh bercakap. Abraham kemudian mempersoalkan jika ia tidak dapat berkata-kata kepada mengapa patung disembah? Abraham berkata, jika patung tidak boleh bercakap, sudah tentu, patung-patung ini tidak dapat manfaat dan mudharat.

Nimrod marah mendengar kata-kata Abraham. Nimrod dan pengikutnya kemudian menghukum Abraham saw. Mereka membakar Nabi Ibrahim hidup. Walaupun membakar api merah-panas, tetapi Alla
Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular